KMO-portefeuille


Opgelet! De voorwaarden voor de KMO-portefeuille zijn sinds 1 januari 2023 verstrengd.

Contacteer ons voor je gebruik wil maken van de KMO-portefeuille!

Sommige cursussen komen in aanmerking voor de KMO portefeuille.
Heb je een geldig ondernemingsnummer als zelfstandige eenmanszaak of KMO en komt je hoofdactiviteit voor in de lijst met erkende sectoren en is je onderneming in Vlaanderen gevestigd? Dan kan je gebruik maken van de financiële steun die de Vlaamse Overheid voor ondernemers voorziet in opleiding en advies gericht naar jouw ondernemingsacitiveiten.

Ben je een onderneming, die start of reeds bezig is in de AudioVisuele sector, dan kan je dus voor onze opleidingen beroep doen op de KMO-portefeuille. Een greep uit de segmenten zouden kunnen zijn: Technici en firma’s voor live evenementen, technici en firma’s voor tv-, radio- of muziekopname (broadcast, zowel live streaming als offline opname), theatergezelschappen, cultuurcentra en theaters, productiefirma’s (verhuur materiaal & organisatie van events), muzikanten, AV installaties..
Ook als onze cursussen bijdragen tot het verbeteren van jouw werking, kan je gebruik maken van de KMO-portefeuille.

Heb je geen onderneming of ben je een VZW dan kan je geen gebruik maken van de KMO-portefeuille. Daarnaast zijn er een aantal sectoren die geen gebruik kunnen maken van de KM-portefeuille. De lijst van gebruikte NACE-codes is op de website van de KMO-portefeuille te vinden.

Klik hier om naar de website van de KMO-portefeuille tegaan waar je de voorwaarden kan nalezen.

We geven je graag hier een overzicht van de informatie die je nodig hebt maar aarzel niet ons te contacteren wanneer je vragen hebt of hulp nodig bij je dossiers.

Ons registratienummer bij het Agentschap Innoveren & Ondernemen is DV.O221393 met als naam AV School.

Via de steunmaatregel kan je tot 30% van het cursusgeld of advies recupereren voor kleine ondernemingen en 20% voor middelgrote ondernemingen. Een kleine onderneming heeft minder dan 50 voltijdse werknemers waar een middelgrote onderneming minder dan 250 voltijdse werknemers heeft.

Er is een plafond voorzien van 7.500€ per jaar.
U kan steun aanvragen tot uw persoonlijke maximum is bereikt of tot het budget van de portefeuille is uitgeput.
Je betaalt via deze weg enkel jouw aandeel exclusief BTW . De BTW dien je zelf nog te betalen aan de dienstverlener.
Indien er onkosten verbonden zijn aan de opleiding die niet subsidiabel zijn, dan worden die apart vermeld op de factuur. Deze kan je niet in rekening brengen voor de KMO-portefeuille subsidie.

Voor je kan gebruik maken van deze financiële steun dien je een online registratie te doorlopen.
Je hebt daarvoor je elektronische identiteitskaart en eID lezer nodig of via mobiele app, SMS of federaal token.
Via de website van het Vlaams Agentschap Ondernemen & Innoveren kan je je registreren. Klik hier om naar de KMO-portefeuille website te gaan.
Nadat je jezelf en je onderneming hebt geregistreerd kan je subsidies aanvragen voor je opleidingen en/of advies.

Meer informatie vind je via volgende links:


We leggen hier kort de verschillende stappen uit die je zal moeten doorlopen als je nog niet geregistreerd bent.

  • Stap 1: ga naar de website van het Vlaams Agentschap Ondernemen & Innoveren
  • Stap 2: klik in de menubalk op de roze knop “Aanvragen” om naar de loginpagina van het e-loket voor ondernemers te gaan
  • Stap 3: registreer jezelf en je onderneming
  • Stap 4: indien je als wettelijke vertegenwoordiger gemeld staat voor deze onderneming kan u meteen een subsidie aanvraag doen
  • Stap 5: indien niet of je wenst een werknemer de aanvragen te laten beheren, geef dan jezelf of die werknemer de nodige rechten

Klik hier om de registratieprocedure handleiding te downloaden


Om een aanvraag voor de KMO-portefeuille te doen moet je ook een paar stappen doorlopen.

  • Stap 1: ga naar de website van het Vlaams Agentschap Ondernemen & Innoveren
  • Stap 2: klik in de menubalk op de roze knop “Aanvragen” om naar de loginpagina van het e-loket voor ondernemers te gaan
  • Stap 3: kies voor welke onderneming u de subsidie wenst aan te vragen
  • Stap 4: klik op de groene knop "Aanvraag starten" (indien je geen wettelijk vertegenwoordiger bent, dan zal je nog eerst de toegang dienen aan te vragen)
  • Stap 5: bevestig de grootte van uw onderneming
  • Stap 6: klik op "Nieuwe subsidie aanvragen"
  • Stap 7: geef de NACE-code van de onderneming op
  • Stap 8: vul de projectgegevens in
  • Stap 9: geef het erkenningsnummer in van de dienstverlener, DV.O221393 AV School
  • Stap 10: bevestig

Na de bevestiging krijg je een rekeningnummer en een betalingsverzoek. Je betaalt via deze weg enkel jouw deel exclusief BTW. De BTW dien je zelf rechtstreeks aan de dienstverlener te betalen.

Wanneer je betaling bij het Agentschap Ondernemen is geregistreerd en je hebt van de dienstverlener een factuur ontvangen kan je de betaling online als bevestigd opgeven.

  • Stap 1: ga naar de website van het Vlaams Agentschap Ondernemen in Innoveren
  • Stap 2: klik in de menubalk op de roze knop “Aanvragen” om naar de loginpagina van het e-loket voor ondernemers te gaan
  • Stap 3: klik bij “Historiek subsidies” op de knop "Storten" bij het desbetreffende dossiernummer
  • Stap 4: klik bij “Historiek subsidies” op de knop "Betalen" bij het desbetreffende dossiernummer
  • Stap 5: klik op “bevestigen”

Klik hier om de aanvraagprocedure handleiding te downloaden


Heb je vragen bij dit proces, aarzel dan niet ons te contacteren.

Contacteer ons